Leczenie kanałowe Kraków – Endodoncja Kraków

Endodoncja popularnie nazywana leczeniem kanałowym to terapia nieodwracalnych zmian w strukturze zęba, tj. zapalenie miazgi. Często jest to jedyny sposób na uratowanie zęba i uniknięcie jego usunięcia. Proces ten polega na wyczyszczeniu kanałów korzeni zębowych i komory zęba z zainfekowanej miazgi.

W tradycyjnym leczeniu wykorzystuje się specjalną substancję, która niszczy miazgę – żywą część zęba – w celu wynerwienia, dzięki czemu na dalszym etapie czyszczenia kanałów ból nie jest odczuwalny. Po dokładnym oczyszczeniu i dezynfekcji kanałów wypełnia się pustą przestrzeń materiałem biozgodnym.

Jeżeli zabieg endodoncji był już wcześniej wykonywany na tym samym zębie, usuwa się pierwsze wypełnienie, a następnie powtarza się całą procedurę. W celu uchronienia zęba przed rozpadem po leczeniu kanałowym zaleca się założenie tzw. koronek, które chronią przed pękaniem spowodowanym rozległym wierceniem.

CZY I KIEDY KONIECZNA JEST ENDODONCJA?

Zapewne zastanawiacie się Państwo czy leczenie kanałowe jest konieczne i czy nie można zastąpić go innym zabiegiem. Jeśli w badaniu diagnostycznym okaże się, że doszło do zapalenia miazgi, wtedy oprócz leczenia kanałowego pozostaje nam wyłącznie nieodwracalne wyrwanie chorego zęba – co często wydaje się być szybszym i mniej bolesnym rozwiązaniem. Zabieg ten jednak prowadzi do nieodwracalnych i często niekorzystnych zmian ortodontycznych, które mogą stać się przyczyną licznych dolegliwości, tj. parodontoza. W celu utrzymania równowagi zdrowotnej, po usunięciu zęba zaleca się uzupełnienie braku przez wstawienie implantu – to zaś pociąga za sobą dodatkowe koszty.

LECZENIE KANAŁOWE POD MIKROSKOPEM

Leczenie kanałowe Kraków polega na oczyszczaniu kanałów korzeniowych z bakterii i pozostałości tkanek zęba (zainfekowanej miazgi, zębiny). Ideałem leczenia kanałowego jest całkowita dezynfekcja kanału korzeniowego. Jednak nieraz problem stanowi dotarcie narzędziami kanałowymi, służącymi do mechanicznego oczyszczenia kanału, do wszystkich odgałęzień systemu kanałowego. System kanałowy to czasami bardzo skomplikowane drzewo.

Mogą sobie Państwo wyobrazić jak ciężkie może okazać się czasami odnalezienie oraz dotarcie do jego najcieńszych odgałęzień (często o średnicy liczonej w mikrometrach). W tym jednak przypadku z „odsieczą” przychodzą nam narzędzia/urządzenia umożliwiające pracę w powiększeniu. Istnieją dwa rodzaje narzędzi umożliwiających prace w powiększeniu – lupy i mikroskop.

Jest kilka różnic pomiędzy tymi urządzeniami (oczywiście poza ceną). Stosując lupy korzystamy z mniejszego powiększenia (np. 3,5x, 6x). W mikroskopie istnieje możliwość płynnej zmiany powiększenia nawet do 40x. Dzięki temu dentysta widzi więcej szczegółów, co umożliwia skuteczne odnalezienie i oczyszczenie kanału korzeniowego.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem umożliwia dostrzeżenie najmniejszych odgałęzień kanałów głównych czy ewentualnych pęknięć korzeni. W przypadku ponownego leczenia leczenie kanałowe pod mikroskopem daje możliwość zauważenia pozostawionych narzędzi kanałowych, resztek poprzednich wypełnień czy zauważenie tzw. via falsy czyli odejścia “sztucznego kanału” od fizjologicznego kanału. W Stomatologia Tomaszewska pracujemy na mikroskopie typu OPMI Pico, renomowanej, niemieckiej firmy Carl Zeiss. Leczenie kanałowe pod mikroskopem wykonujemy zarówno przy leczeniu pierwotnym jak i powtórnym.

CZY LECZENIE KANAŁOWE MUSI BOLEĆ?

Przez lata wokół leczenia kanałowego (endodoncja Kraków) narosło wiele stereotypów, dotyczących bólu, który towarzyszy temu zabiegowi. Co prawda, według opinii wielu osób, które poddały się takiej terapii, nie należy ona do najprzyjemniejszych. Jednak dzięki rozwojowi stomatologii proces takiego leczenia staje się coraz bardziej komfortowy i precyzyjny. Większość zabiegów przeprowadzana jest pod odpowiednim znieczuleniem oraz przy użyciu nowoczesnych narzędzi. Jeśli zależy Państwu na bezbolesnym zabiegu, zalecam niezwłoczne zgłoszenie się do dentysty, gdy tylko odczujemy pierwsze, niepokojące dolegliwości.

DOBRE PRZYGOTOWANIE JEST PODSTAWĄ UDANEGO ZABIEGU

Nie wymaga się, aby do zabiegów leczenia kanałowego pacjent był specjalnie przygotowany. Osobiście, jako dentysta nastawiony na potrzeby moich podopiecznych, staram się jak najlepiej rozpoznać sytuację i określić historię choroby, dzięki czemu mogę dobrać odpowiedni sposób leczenia.

Podstawą diagnozy stomatologicznej jest wykonanie zdjęcia radiologicznego, które przedstawia strukturę i budowę zęba oraz jego kanałów. Konieczne jest także zapoznanie się z ogólnym stanem zdrowia i możliwością występowania uczuleń. Staram się, aby cały zabieg przebiegał w przyjaznej atmosferze. Szczególnie gdy pacjent po raz pierwszy poddaje się leczeniu kanałowemu, istotne jest przekonanie go i udowodnienie, że taki zabieg nie powinien wzbudzać w nim lęku.

BEZ OGRANICZEŃ WIEKOWYCH

Leczenie kanałowe przeprowadza się zarówno u dzieci, młodzieży, dorosłych, jak również u osób starszych. Nie ma konkretnych przeciwwskazań wiekowych, chociaż może okazać się, że niekiedy zakończenie leczenia kanałowego trzeba na jakiś czas odłożyć. U dzieci może to być przyczyną niecałkowitego uformowania się wierzchołka korzeniowego zęba z żywą miazgą. Z kolei u pacjentów starszych może okazać się, że nastąpiło już zamknięcie światła kanału, co uniemożliwia jego opracowanie. Są to jednak znikome przypadki.

DECYDOWAĆ SIĘ BEZ OBAW CZY UNIKAĆ ENDODONCJI?

Poddanie się takiemu zabiegowi w moim gabinecie, często porównuję do odczarowania strachu przed dentystą. Innowacyjne technologie pozwalają zminimalizować ból i zapomnieć o nieprzyjemnych doświadczeniach kojarzonych z endodoncją. Co więcej, prawidłowo wyleczony ząb, może posłużyć nam jeszcze przez wiele lat.

Warto także podkreślić, że w ostatnim czasie popularne stało się wprawianie nowoczesnych, ale i kosztownych implantów w miejsca chorych zębów kwalifikujących się do usunięcia. Mimo tak nowatorskich technik, nic nie jest w stanie zastąpić naturalnego zęba. Warto zatem zdecydować się na leczenie kanałowe, chociaż jako dentysta przede wszystkim zalecam profilaktykę, czyli regularne wizyty kontrolne i dbanie o higienę jamy ustnej.

Konsultacje

Masz pytania?