BRUKSIZM KRAKÓW

• Czy zdarza Ci się budzić z bólem zębów? Czy masz nadwrażliwe zęby?
  • Czy Twoje zęby mają szare i nierówne zakończenia?
  • A może jak się budzisz czujesz napięcie mięśni karku?
  • Albo słyszysz trzaski lub czujesz przeskakiwanie w okolicy uszu?
  • A może masz szumy uszne?

Jeśli odpowiadasz na którykolwiek z tych pytań: TAK to oznacza, że możesz mieć bruksizm. Bruksizm to nieświadome zgrzytanie lub zaciskanie zębów. Wyróżniamy bruksizm senny i podczas czuwania. Bruksizm senny zalicza się do parasomnii. Osoby z bruksizmem sennym często mają również inne parasomnie, takie jak chrapanie czy bezdech senny. Bruksizm o niewielkim natężeniu nie wymaga leczenia. Jednak cięższe postacie bruksizmu mogą powodować poważne konsekwencje dla całego organizmu także jak bóle głowy, starcie zębów, niszczenie wypełnień i uzupełnień protetycznych (korony, mosty) czy napięcie karku.

Ze względu na to że pacjenci bardzo rzadko obserwują u siebie objawy bruksizmu bardzo ważne jest żeby dentysta poinformował pacjenta o problemie i rozpoczął leczenie zanim wystąpią objawy.

Źródło filmu: https://www.mp.pl/pacjent/stomatologia/choroby-i-leczenie-przyzebia/109092,szczeka-i-zuchwa

Na pierwszym filmie widać prawidłowo pracujący staw  skroniowo-żuchwowy.

Drugie nagranie przedstawia staw z trzaskami i bólem.

Mam świadomość, że złożoność zabiegów wywołuje niekiedy pewne obawy, dlatego stawiam na zaufanie i indywidualne podejście do każdego pacjenta, wnikliwie badam dany przypadek i dobieram do niego najlepszy sposób leczenia.

OBJAWY BRUKSIZMU:

• zgrzytanie lub zaciskanie zębów (często zauważane tylko przez partnera w łóżku);
  • spłaszczone, złamane, „poszczerbione” zęby;
  • odsłonięte głębsze warstwy zęba przez brak szkliwa, które zostało starte;
  • nadwrażliwość zębów lub ich ból;
  • napięte mięśnie żucia, karku i pleców;
  • ból żuchwy, szyi lub twarzy;
  • ból przypominający ból ucha;
  • tępy ból głowy rozpoczynający się w skroniach;
  • uszkodzenie wewnętrznej strony policzka (linia biała – linea alba) spowodowane jego nagryzaniem;
  • zaburzenia snu;
  • szumy uszne;
  • brak możliwości otwarcia ust na więcej niż jeden palec;
  • brak możliwości zamknięcia ust;
  • trzaski, trzeszczenia, przeskakiwanie w stawie;
  • kwadratowy wygląd dolnej części twarzy (przez ciągłą pracę żwacze się powiększają);
  • „profil starczy” – żuchwa wysunięta do przodu i do góry, opadające kąciki ust, opadające policzki, bródka wywinięta do góry, pogłębione bruzdy nosowo-wargowe;
  • skrócony dolny odcinek twarzy;

KIEDY ZGŁOSIĆ SIĘ DO DENTYSTY?

Kiedy masz któryś z wyżej wymienionych objawów lub gdy niepokoi Cię coś związanego z Twoimi zębami i jamą ustną.

BRUKSIZM U DZIECI

Bruksizm jest powszechny u małych dzieci i najczęściej jest związany z niedrożnością nosa, powiększonymi migdałkami i zaburzeniami budowy wędzidełka języka (>90% przypadków). W przypadku dzieci stres, wady zgryzu, wady postawy i pasożyty sumarycznie stanowią poniżej 10% przyczyn!

LECZENIE BRUKSIZMU

• Korekta okluzji: prawidłowa odbudowa kształtu i wysokości zębów, szlifowanie zębów, ich odbudowa, czasami leczenie ortodontyczne;
  • Stosowanie szyny;
  • Leczenie psychiatryczne i psychologiczne;
  • Rehabilitacja stomatologiczna;
  • Stosowanie toksyny botulinowej;
  • Stosowanie kwasu hialuronowego;
  • Biofeedback;
  • Brux app;

Aby uniknąć trudnego i trwającego długo leczenia umów się do dentysty już dziś!

Konsultacje

Masz pytania?